a

Sunday 8 January 2012

Maka CELAKALAH mereka yang hatinya telah membatu untuk MENYEDARI (zikir) Allah. Mereka itu dalam kesesatan yang nyata.” (QS: Az-Zumar, 39: 22)

Maka CELAKALAH mereka yang hatinya telah membatu untuk MENYEDARI (zikir) Allah.

Mereka itu dalam kesesatan yang nyata.”
(QS: Az-Zumar, 39: 22)



source


http://www.fuadlatip.com/v1/2011/12/sedari-allah-setiap-saat-adalah-wajib/











Saya masih ingat… suatu ketika guru saya menunjukkan ayat ini.. saya diam kaku. Ketakutan yang amat sangat. Sehingga ke hari ini saya tidak berani melepaskan kesedaran kepada Allah walau sesaat pun.

“Maka apakah orang-orang yang dibukakan hatinya oleh Allah untuk (menerima) agama Islam lalu dia mendapat cahaya dari Tuhannya (sama dengan orang yang hatinya membatu?)

Maka CELAKALAH mereka yang hatinya telah membatu untuk MENYEDARI (zikir) Allah.

Mereka itu dalam kesesatan yang nyata.”
(QS: Az-Zumar, 39: 22)

Ya Allah…

Saudara… dalam sehari berapa minit atau jam saudara sedar pada Allah? Apakah sekejap sedar dan sekejap lupa?

JAGALAH HUBUNGAN DENGAN ALLAH kerana ketika hubungan dengan Allah kita benar-benar baik… iaitu jiwa sentiasa sedar Allah, maka pasti jiwa akan diilhamkan taqwa. Lalu kita akan sentiasa dituntun kepada kebaikan.

Wahai orang-orang yang beriman! Jika kamu bertakwa kepada Allah, nescaya Dia mengadakan bagi kamu (petunjuk) yang membezakan antara yang benar dengan yang salah dan menghapuskan kesalahan-kesalahan kamu, serta mengampunkan (dosa-dosa) kamu dan Allah (sememangnya) mempunyai limpah kurnia yang besar.
(QS: Al-Anfal, 8:29)

Sekiranya kita lupa Allah… Allah akan tempatkan syaitan dalam hati kita sehingga kita berasakan kita telah mendapat petunjuk sedangkan ia petunjuk dari syaitan. Jiwa kita sentiasa dituntun kepada kefujuran (keburukan) sehingga kita senang hati melakukannya dan sentiasa berasa KITALAH BENAR.

Barangsiapa yang berpaling dari pengajaran Tuhan Yang Maha Pemurah [Al Qur’an], Kami adakan baginya syaitan [yang menyesatkan] maka syaitan itulah yang menjadi teman yang selalu menyertainya. Dan sesungguhnya syaitan-syaitan itu benar-benar menghalangi mereka dari jalan yang benar dan mereka menyangka bahwa mereka mendapat petunjuk.
(QS: Al-Zukhruf, 43: 36)

Sejauh mana ilmu agama kita, ia sekadar ilmu. Tidak menjanjikan bahawa status siapa kita.. ustazkah… profesionalkah… atau sebaliknya… seandainya kita hanya duduk di sebatas ilmu yang ada dan hubungan Allah tidak dijaga dengan baik, kita tetap terus diilhamkan dengan ilham yang fujur.

Dari hubungan dengan Allah yang dijaga tanpa lepas walau sesaat pun kesedaran kita akan Allah dalam apa jua keadaan kita, kita pasti akan mudah melakukan kebaikan yang benar-benar lahir dari jiwa.

Bukan direka dan dibuat-buat kerana sesuatu kebaikan yang tidak lahir dari hati pasti ada tujuan lain yang tersembunyi dan pasti ia tidak dilakukan kerana Allah SWT.

Saudara, pertahankan kesedaran kepada Allah. Sesaat kita lalai, celakalah kita dan kita menjadi orang-orang yang nyata sesat (menurut QS: Az-Zumar, 39: 22 di atas)

Pertahankan… terus pertahankan kesedaran akan Allah. Tidak sesekali ambil mudah dalam hal ini.

Salam Jiwa Positif Hidup BerTuhan
Fuad Latip
28 Disember 2011

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails