a

Sunday 1 January 2012

bacaan Fatihah paling ‘sempurna’ tajwidnya?




source

dari blog ustaz asraff

http://www.asraffayob.com/quran-get-inspired/mencari-bacaan-fatihah-paling-sempurna-tajwidnya/#more-271


...........................................

Saya menganggap bacaan Fatihah di atas paling sempurna dari sudut tajwid, fasohah dan makhrajnya. Ia dibaca oleh Syeikh Mahmud Khalil Al Husari. Beliau adalah pakar Al-Quran Mesir, qari yang diiktiraf dan menjadi pakar rujuk Al-Quran pada usianya. (kenali beliau di : http://www.assajda.com/en/coran/mahmoud-khalil-al-hussary-27.html)

Memang kalau nak diukur dari sudut ‘sedap’ suara, rasanya bacaan Syeikh Ghamidi atau Syeikh Muayqili lebih sedap dan mendayu-dayu. Kita mudah sahaja tertidur mendengar bacaan mereka. Tetapi kali ini, bukan ‘sedap’ yang ingin dicari. Yang sedang diteliti ialah ‘perfect’ tajwid atau tidak.

Mengapa saya berpendapat bacaan Fatihah di atas perfect? Sebabnya ialah, ia menepati ciri2 berikut :

1. Tiada kesalahan ‘lahnun jaliy’ berlaku. Dalam konteks ilmu tajwid, lahnun Jaliy adalah jenis kesalahan besar seperti menukar baris, menukar huruf dan sebagainya. Jika kesalahan ini dilakukan dalam solat, peluang untuk ia terbatal amat besar.

Untuk makluman, bahasa arab adalah bahasa yang agak kompleks dan sangat sensitif. Sedikit pertukaran sebutan boleh membawa kepada pertukaran huruf. Apabila huruf bertukar, berkemungkinan besar makna akan berubah kepada makna lain ataupun maksud asal perkataan tersebut tidak sampai.

2. Tiada kesalahan ‘lahnun khofiy’ – kesalahan kecil seperti kurang panjang harakat, bunyi tambahan yang tidak diperlukan serta lain-lain.

Jika ada pun, barangkali haya satu tempat iaitu pada perkataan ‘anamta’ (ayat 7) yang dibunyikan dengan ‘ana-amta’. Tetapi saya rasa puncanya kerana, bacaan ini telah ditambah effect ‘echo’nya, bukan dari bacaan asal beliau.

3. Sebutan huruf sangat-sangat perfect : inilah kelebihan utama Syeikh Husari yang jarang dimiliki Qari lain. Sebutan huruf dan fasohahnya amat jelas dan mantap.

Dari bacaannya, kita akan mudah dapat membezakan bunyi huruf ‘Ha gulung’ dan ‘Ha pedas’, huruf ‘zal’ dan ‘zai’, ‘sin’ dengan ‘sod’ serta beberapa huruf lain.

BANDINGKAN DENGAN BACAAN KITA….

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails