a

Sunday 12 April 2009

al-mulk, al-waqiah,al-kahfi

:: al-Mulk ::
~daripd Jabir r.a sesungguhnya Rasulullah SAW tdk akan tdur hingga baginda mmbca Alif Lam Mim, Al-Sajadah dan Al-Mulk...HR. At-Tarmizi~

:: al-Kahfi ::
~"ssiapa mmbaca surah al-kahfi pd hari jumaat,maka dia dihindari drpd segala fitnah selama 8 hari,dan jika Al-Dajjal muncul,maka terhindar dia drpdnya.."~


Saya suka baca surah2x penting yang dikatakan oleh banyak orang. Contohnya: Al-Fatihah, Yasin, Al-Mulk, Sajadah, Al-Insan, Ar-Rahman, Al-Waqiah, ad-Dukhon dan beberapa surah daripada Juz Amma terutama 4 Qul kerana surah2x ini banyak kelebihannya untuk kita sebagai pembantu kehidupan kita sebagai manusia dan hamba.

Walaubagaimanapun, surah2x lain jangan ditinggalkan kerana fadhilat dan mukjizat ayat2x Al-Quran adalah setara. Tiada yang kurang dan tiada yang lebih. Cuma kita lebih menjurus kepada apa yang kita nak pohon daripada Allah s.w.t.

Sebagai contoh, Surah Al-Waqiah, jika diamalkan insyallah kita tidak akan miskin. Miskin dari segi keperibadian dan juga kehidupan. InsyaAlla, ilmu sentiasa bertambah dan tidak diberatkan rezeki. Dan banyak lagi kelebihan lain daripada surah ini. Sesungguhnya kita hanya dapat mengetahuinya yang sedikit.masyaAllah


surah as sajadah,
ayat yg saya gemar ialah surah albaqarah ayat 186

"dan apabila hambaKu bertanya kepadamu Muhammad tentang Aku,maka sesungguhnya Aku dekat.Aku kabulkan permohonan org yg berdoa apabila dia berdoa kepadaKu.hendaklah mrk itu memenuhi perintahKu dan beriman kepadaKu agar mrk memperoleh kebenaran."

betapa besarnya rahmat Allah dekat kita.. =)

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails