a

Tuesday 28 June 2011

26 Rejab 1432 H 28 Jun 2011 M : (Surah Al-Israq : Ayat 1).

26 Rejab 1432 H
28 Jun 2011 M




=====


  1. …. ISRAQ DAN MIKRAJ …..

    Firman-Nya : Maha Suci (Tuhan) yang memperjalankan Hamba-Nya (Muhammad) pada malam hari, dari Masjidil Haram kemasjid yang amat jauh (Baitul Muqaddis), yang telah Kami berkati sekelilingnya, supaya Kami perlihatkan kepadanya sebahagian ayat-ayat (tanda-tanda kekuasaan) Kami. Sesungguhnya Allah Maha Mendengar lagi Maha Melihat.” – (Surah Al-Israq : Ayat 1).




=====




  1. Berkata pula Al-Marhum Mursyid Syed Muchtaruddin, merangkap seorang pengembara : Ada pun seorang pengembara itu dia sentiasa berjalan mengembara, seperti juga lakunya dalam itu Israq Mikraj. Maka peristiwa Israq Mikraj bagi Nabi Muhammad SAW itu sebagai Mukjizat petunjuk pembawa rahmat sekelian alam, lalu Baginda SAW menerima rahsianya itu Solat. Maka bernamalah solat asal Nabi SAW itu Solat Alif-Lam-Mim…

    Berkata lagi Al-Marhum Mursyid Syed Muchtaruddin : Barangsiapa menguasai itu Kunci Pembuka Al-Fatah, nescaya dia bisa, seperti Firman-Nya : “Engkau masukkan malam kedalam siang dan engkau masukkan siang kedalam malam. Engkau keluarkan yang hidup dari yang mati (anak burung dari telur induknya) dan Engkau keluarkan yang mati daripada yang hidup (telur dari perut burung) dan Engkau beri rezeki kepada siapa yang Engkau kehendaki tanpa terhitung.” – (Surah Ali Imran : Ayat 27).

    Dan lagi seperti Firman-Nya : “Mereka bertanya kepada engkau tentang Ruh, maka katakanlah : Ruh itu sebahagian dari Urusan Tuhan-ku.” – (Surah Al-Israq : Ayat 85).

    Wallahu’alam….

    “Selamat Mengulang Kaji Dan Menghayati Peristiwa
    Israq Dan Mikraq DiBulan Rezab Yang Berkat Ini.”

    Sekian, Wassalam…

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails