a

Thursday 18 February 2010

mari marathon baca quran

menarik marathon ini jika berjaya diamalkan....


source / sumber


http://kamarulhisham1978.blogspot.com/2010/01/mari-bermarathon.html



cuba cuba cuba...............


===============



Tajuk di atas nampak pelik.Ia bukanlah marathon biasa yang kita selalu lakukan. Pada kebiasaannya, marathon biasanya berkait dengan larian yang tidak berhenti tetapi pada jangka masa yang lama.Ada juga yang menyebutnya sebagai lari-lari anak dan ada juga yang menyebut sebagai joging.

Marathon yang saya maksudkan adalah maraton membaca Al Quran. Konsepnya mudah! Setiap waktu solat,[tidak kira sebelum atau selepas waktu solat], saya perlu membaca kitab suci Al Quran sekurang-kurangnya 1 muka surat. Ini bermaksud setiap hari, saya akan membaca sebanyak 5 muka surat. Sekiranya ia berjaya dilaksanakan, ini bermaksud dalam masa 4 bulan, saya akan khatam membaca Al Quran.

Dalam masa setahun, saya akan dapat khatam sebanyak 3 kali. Sekiranya Allah memberi nikmat untuk saya hidup selama 28 tahun lagi [mengambil umur purata masa kini meninggal dalam usia 60 tahun...alahai...2 tahun je dapat merasa duit pencen], InsyaAllah saya akan dapat khatam membaca Al Quran sebanyak 85 kali [84 + sekali khatam pada usia muda].MasyaAllah.

Ia mudah diperkatakan namun untuk memulakannya secara istiqamah, terdapat banyak halangan serta cabaran yang perlu ditempuhi. Saya mengambil contoh diri sendiri. Waktu pagi amat mengharukan. Mana tidaknya,masa bersiap ke sekolah membuatkan masa begitu pantas berlalu. Jadi, saya perlu "mengqadakkannya" pada waktu yang lain....


"Ya Alah, Kau permudahkanlah niatku ini...Amin...


...


amin


..

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails